Blog

17 آبان, 1402

انواع جرثقیل های سقفی برقی موجود در بازار ایران

از گذشته تا به امروز استفاده از جرثقیل رواج داشته است با توجه به اینکه جرثقیل سقفی دارای انواع مختلفی است و هر کدام کاربرد و استفاده خاص خود را دارد ،اما از لحاظ کاربرد و ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند.

یکی از بهترین و پرکاربردترین وسیله ها برای جابجا کردن وسیله های سنگین و یا افراد جرثقیل سقفی برقی است. جرثقیل ها دارای انواع ثابت و متحرک می باشند که در بین آنها جرثقیل های سقفی دارای هزینه نگهداری پایینی است و از نوع متحرک آن در کارگاه ها برای جابه جایی اجسام استفاده می کنند. جرثقیل های سقفی برقی دارای هزینه تعمیر مصرف انرژی و تعویض پایین است و به همین دلیل در محیط های صنعتی خیلی استفاده می شود.

جرثقیل برای جابجا کردن اجسام سنگین موثر و مهم است و توسط اپراتور هدایت می شود. اپراتور باید دارای دانش و تخصص لازم باشد تا هنگام استفاده دچار مشکل نشود. برای هر کاری جرثقیل مخصوص وجود دارد و با توجه به نوع استفاده، اندازه و انواع آن جرثقیل مناسب مورد استفاده قرار می گیرد.

جرثقیل های سقفی برقی

صنعت ماشین یکی از صنعت هایی است که اخیرا رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است و زمان بسیاری را نیز برای طراحی و ساخت جرثقیل های سقفی و بالابر صرف کرده است. جرثقیل های سقفی، جرثقیل صنعتی، جرثقیل دروازه ای و بالابر نفری و هیدرولیکی از انواع جرثقیل هایی است که توسط صنعت ماشین طراحی و ساخته شده و در اختیار کاربران قرار گرفته شده است. بالابر ها نیز از جمله ماشین های پر استفاده می باشند که از متوسط نوع بالابر ها می توان بالابر نفری را نام برد که در مکان های مرتفع استفاده می شوند و در محیط های کارگاهی بسیار به مشتریان کمک می کند سرعت عمل را بالا برده و ایمنی پرسنل را به همراه دارد.

در فعالیت های مختلف مانند فعالیت های صنعتی، تجاری و ساختمانی می توان برای جابه جا کردن و حمل اجسام سنگین از جرثقیل های سقفی استفاده کرد. جرثقیل سقفی وسیله ای است که زمینه حرکت با محدودیت افقی و عمودی فراهم می کند.

 

مزایای استفاده از جرثقیل سقفی برقی

۱. کم شدن حوادث احتمالی در محل کار

۲. کاهش خسارت های مادی وارده به محصولات ناشی از حمل و جابه جایی

۳. صرفه جویی در زمان و کاهش یافتن هزینه ها و بهبود یافتن گردش کار

۴. اثرات زیست محیطی تا حد زیادی کاهش می یابند

 

اجزای مکانیکی جرثقیل سقفی

راهبر طولی یا کلگی جرثقیل سقفی: راهبر طولی با توجه به عواملی همچون ظرفیت و دهانه جرثقیل به دو صورت تک پل و جفت پل تولید و عرضه می شود. اجزای اصلی تشکیل دهنده راهبر عبارتند از:

۱. قوطی مستطیلی تشکیل شده از ناودانی ورق جوشکاری و یا پروفیل

۲. چرخ های با جنس چدن آلیاژی با گرافیت کروی قطر ۱۶۰ تا ۵۰۰ میلی متر که مقاومت آن در برابر سایش بالا و حرکت آن مناسب می باشد و صدای کمی دارد

۳. ضربه گیر برای مهار ضربه در انتهای راهبر طولی بسته شده است

۴. موتور گیربکس برای حرکت طولی

۵. پیچ مقاوم برای اتصال راهبر به پل

 

کالسکه حرکت عرضی

معمولاً نیروی محرکه جرثقیل سقفی به وسیله یک یا دو موتور کیبورد تامین می شود که ابعاد و توان کالسکه به عواملی همچون ظرفیت و ارتفاع وینچ بالابر بستگی دارد.

وینچ جرثقیل ثقفی

وینچ یا همان بالابر به دو گروه بکسلی و زنجیری تقسیم می شود که برای ظرفیت‌های کمتر از ۲ تن به دلیل حجم و وزن کم جرثقیل های زنجیره ای استفاده می شود و برای ظرفیت های بالا وینچ های بکسلی استفاده می شوند.

 

انواع پرکاربرد جرثقیل های سقفی برقی

جرثقیل سقفی برقی تک پل: این جرثقیل شامل یک بالابر برقی، تیر انتهایی و پل اصلی است.

جرثقیل سقفی برقی جفت پل: این نوع جرثقیل بسیار محکم و مقاوم است. جرثقیل های جفت پل نسبت به جرثقیل های تک پل ظرفیت بیشتری دارد و برای حمل و جابه جایی اجسام سنگین تر مناسب است.

 

چرا از جرثقیل های سقفی برقی استفاده می شود؟

اصولا همه ی مردم در تلاش هستند تا کار ها را به ساده ترین و آسان ترین حالت انجام دهند. در همین راستا در شرکت ها و کارخانجات نیز تمایل دارند تا در تاسیسات خود جرثقیل های سقفی را نیز بگنجانند که این امر دو دلیل دارد. این دو دلیل عبارتند از؛

۱. بالا بردن سطح ایمنی: نصب کردن جرثقیل در تاسیسات تولید، مونتاژ و یا انبار به بلند کردن و جابه جا کردن اجسام در شرایط دشوار و حساس همانند انبارهای دارای مواد شیمیایی ضروری بوده و توان تحمل مواد خورنده و سنگین را دارد که ایمنی اجسام و افراد را بالا می برد چراکه یک جرثقیل برقی به صورت کنترل شده استفاده می شود و آسیب های ناشی از جابه جایی و حمل توسط کارگران روی اجسام و سلامتی کارگران را کاهش می دهد.

۲. بالابردن میزان بازدهی: با به کار گرفتن جرثقیل سقفی برقی برای تخلیه مواد و بلند کردن یک تولیدکننده می تواند کار ها را با شیوه ی آسان تری انجام داده و بازدهی خود را بالاتر برد و در مدت زمان کم تری به نتیجه بهتری برسد.

 

کاربردهای جرثقیل های سقفی برقی

جرثقیل های سقفی برقی کاربرد بسیاری در زمینه صنایع مختلف داشته که بخشی از آن عبارت است از:

حمل و نقل و جابه جایی اجسام سنگین در صنایع چوب

حمل و نقل و جابه جایی اجسام سنگین در صنایع غذایی

حمل و نقل و جابه جایی اجسام سنگین در صنایع شیمیایی

حمل و نقل و جابه جایی اجسام سنگین در صنایع خودرو سازی

حمل و نقل و جابه جایی اجسام سنگین در صنایع فولاد

و …

 

اخبار و تازه ها
درباره admin