اتصالات ، شیرآلات و تجهیزات مکانیکال

شیرآلات

ولو یا شیر تجهیزی مکانیکی بوده که وظیفه کنترل ، قطع و وصل ، جلوگیری از بازگشت ، تنظیم جریان سیال (مایع یا گاز) را به انجام می رساند. این کار با استفاده از استم یا مجرا بند or Closure member Stem که با توجه به نوع عملیات کاربردی از طریق (Ball , Ball, Disc, Gate, Plug, Butterfly, Knife, Globe, Angle …) انجام می گردد. کنترل این تجهیز به واسطه میله یا ساقه Stem که بر روی بدنه Body قرار دارد به انجام می رسد. درپوش یا Bonnet تجهیز دیگری از شیر بوده که از ورود اجسام خارجی جلوگیری کرده و وظیفه محافظت ولو را به انجام می رساند. سایر قطعات در ولو از قبیل Packing, Yoke, Seat, Gland, Trim, Actuator, Handle, Diaphragm… می باشند. هر کدام از این قطعات با توجه به فشار ، دما ، نوع سیال ، شرایط محیطی ، سایز لوله ، نوع نیروی راه انداز ، کلاس Class ، نوع اتصال  (فلنج یا جوش) ، صافی Strainer و غیره تعیین و سایز می گردند.

شیرهای صنعتی کاربردهای عملیاتی مختلفی از قبیل ( Safety Valve, Control Valve, Balancing Valve, Pressure relief valve, Check Valve, On-Off Valve, Emergency Valve, Swing check valve, Needle Valve, …) دارند.

از لحاظ سیستم باز و بسته شدن می توان انواع مختلف از قبیل دستی Hand Manual ، دستی گیربکس Actuator ، هیدرولیک و پنوماتیک , Hydraulic, Pneumatic ، خودکار Control ، خودکار برقی Electric Control را تقسیم بندی کرد.

متریال شیرآلات صنعتی معمولا تابع استاندارد ASME B16.34 می باشد. تست و بازرسی شیرآلات صنعتی (تست فشار ، تست سیال ، تست مجرابند ، تست بدنه ، تست مجرابند و غیره) براساس استاندارد API 598 عموما” به انجام می رسد. تست ظاهری و ابعاد بر اساس استاندارد MSS SP 55 و MSS SP 25 می باشد.

بازرسی و تست شیرآلات صنعتی با عنایت به گستردگی آزمون ها بین شرکت ویرا صنعت ماموت و خریدار بر اساس ITP صورت خواهد پذیرفت.

برخی از برندهای قابل تامین:

با توجه به گستردگی شیرآلات صنعتی مشخص کردن برندهای قابل تامین امکان پذیر نبوده ، برخی از مهمترین برندها به شرح ذیل می باشد.

Laser, Parker, VMV, Flowserve, HP Valve, TTV, Flowrox, Auma, Fisher, Ako, Asco, Rexroth, Burkert, Bray,