Blog

28 مرداد, 1399

با جرثقیل سقفی کوه را در یک سالن جابجا کنید

وقتی درباره سختی کار صحبت به میان می آید همه از کندن کوه مثال می زنند.

کندن کوه گرچه سخت به نظر می‌رسد اما جرثقیل‌ها ابزارها و ماشین‌هایی که می‌توانند کوه‌ها را با آنها جابجا کرد. جرثقیل سقفی یکی از انواع این ماشین‌های پرکاربرد است.

جرثقیل سقفی چیست؟

صنایع تولیدی بعضاً با ماشین آلات سنگین و اشیای پر وزن سروکار دارند. جابجایی اشیای سنگین وزن در سالن‌های سرپوشیده و سوله‌های تولیدی به وسیله جرثقیل سقفی انجام می‌گیرد. این جرثقیل به لحاظ ساختاری دو ریل موازی دارد. همچنین یک تیر، قلاب و کابل متصل به آن نیز از دیگر اجزای سازنده جرثقیل هستند. ریل‌های موازی جرثقیل نقش اصلی جابجایی این ماشین قدرتمند را بر عهده دارند. به صورت کلی جرثقیل سقفی از سه بخش اساسی تشکیل می‌شود:

بالابر: از این قطعه برای بلند کردن بار در جهت بالا و پایین استفاده می‌شود.

ترولی: از ترولی برای حمل و جابجایی بار و بالابر در جهت چپ و راست استفاده می‌گردد.

پل: پل نیز بخشی برای حرکت کردن ترولی است. پل می‌تواند به سمت عقب و جلو حرکت کند.

در مقابل جرثقیل‌های سقفی جرثقیل‌های دروازه‌ای وجود دارند. این جرثقیل‌ها برای فضای باز مناسب هستند. بندرها و انبارهای حاوی آهن مشتریان این مدل از جرثقیل‌ها هستند. از جرثقیل دروازه‌ای جهت تخلیه بار بر روی کانتینرها نیز استفاده می‌شود. جرثقیل‌های دروازه‌ای در انواع نیم دروازه‌ای و دروازه‌ای دو پل ساخته می‌شوند. ساخت و طراحی یک جرثقیل نیازمند دانش، تخصص و مهارت می‌باشد. سازنده جرثقیل سقفی برای طراحی و اجرای فرایند تولید باید شیوه عملکرد جرثقیل سقفی را به خوبی مطالعه کرده و با نوع بهره برداری از آن آشنا باشد. همچنین باید حداکثر وزن قابل جابجایی برای جرثقیل را مشخص کند. حالت‌های اعمال بار و ابعادی بار نیز باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. تمام موارد گفته در مدت زمان عمر جرثقیل تاثیرگذارند.

انواع جرثقیل سقفی

با توجه به گسترش کاربردهای این مدل از ابزارهای صنعتی، سازنده جرثقیل سقفی این جرثقیل را در انواع مختلفی تولید می‌کند: جرثقیل سقفی تک پل و جرثقیل سقفی دوپل از انواع این ماشین آلات صنعتی هستند.

جرثقیل سقفی تک پل

به طور کلی صنایع کوچک طرفداران پروپاقرص این مدل از جرثقیل‌ها هستند. جرثقیل سقفی تک پل در این مدل از کسب و کارها، برای جابجایی اجسام با ظرفیت‌های پایین به کار گرفته می‌شود. این جرثقیل‌ها از یک پل با راهبر طولی به همراه وینچ بالابر وجود دارد. از مزایای مهم استفاده از این نوع جرثقیل می‌توان به قیمت مناسب آن در مقایسه با جرثقیل دو پل اشاره کرد. جرثقیل تک پل وزن کمی داشته و به شما این امکان را می‌دهد که تجهیزات جانبی مختلفی چون مگنت، چنگک و کابین را بر روی آن نصب کنید. اگر به تعمیرات احتیاج پیدا کردید، نگران نباشید، با این جرثقیل می‌توانید به وینچ بالاتر نیز دسترسی داشته باشید. به یاد داشته باشید حتی در مواقعی که ظرفیت جرثقیل تک پل با مدل دو پل آن برابر است، هیچ گونه محدودیتی در عرض این جرثقیل نخواهید داشت. جرثقیل‌های سقفی تک پل نسبت به مدل دو پل آن به دلیل کمتر بودن عرض ترولی کارگیر مناسب‌تری دارند.

جرثقیل سقفی دو پل

صنایع تولیدی بزرگ برای حمل و جابجایی اجرام در ظرفیت‌های بالا و عرض بسیار زیاد، جرثقیل دو پل را به کار می‌گیرند. این نوع از جرثقیل‌ها با توجه به امکاناتی که دارند در مقایسه با مدل تک پل کاربرد بیشتری دارند. همانطور که از نام این مدل جرثقیل پیداست، دوپل با راهبر طولی از اجزای سازنده آن هستند. این جرثقیل نیز مانند نوع تک پل از وینچ بالابر استفاده می‌کند. اما در جرثقیل دوپل وینچ بالابر توسط یک کالسکه در عرض دو پل حرکت داده می‌شود. برای تأمین جرثقیل سقفی دو پل باید هزینه بیشتری نسبت به جرثقیل تک پل بپردازید. این جرثقیل با امکانات و مزایای منحصر به فردی که دارد، طرفداران بیشتری در میان دیگر انواع جرثقیل پیدا کرده است. جرثقیل دوپل به راحتی اجسام با ظرفیت‌های بالاتر را جابجا می‌کند. این جرثقیل از ارتفاع قلاب مفید بیشتری نسبت به نوع تک پل آن برخوردار است. این ماشین صنعتی مطابق با نیازهای صنایع بزرگی چون ماشین سازی، ریخته گری، فولاد و نیروگاه‌ها ساخته شده است. جرثقیل دوپل سرعت‌های حرکتی بالاتری در اختیار شما می‌گذارد. همچنین این جرثقیل در سازه‌هایی با ارتفاع زیاد نیز قابل نصب است. نصب تجهیزات جانبی مانند کابین، چنگک، مگنت و… در جرثقیل دوپل آسان‌تر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. یکی دیگر از امکانات این مدل از جرثقیل‌ها قابلیت نصب راهرویی تعمیراتی است.

در برخی از صنایع سرعت حرکتی بالایی برای جابجایی نیاز است، جرثقیل سقفی دوپل از نظر دقت و سرعت عملکرد بسیار خوبی دارد. این ماشین همچنین توانایی جابجایی اجسام در سالن‌های دارای عرض بالا را نیز دارند. برخی از قطعات صنعتی نسبت به جابجایی حساس هستند. خوشبختانه جرثقیل سقفی دوپل با ضریب اطمینان بسیار بالایی قادر به حمل این اجسام حساس است. این جرثقیل می‌تواند به صورت عرضی برای تعمیرات و نگهداری نیز حرکت کند.

مزایای جرثقیل سقفی آویز

در مواردی که امکان نصب ستون‌ها و تیرهای حمال وجود ندارد این جرثقیل به کمک شما می‌آید. همانطور که از نام این جرثقیل سقفی برمی آید، این مدل بر روی سقف نصب می‌گردد.

از آنجا که هزینه تولید جرثقیل سقفی پایین‌تر بوده در نتیجه قیمت پایین‌تری نیز نسبت به مدل‌های دیگر جرثقیل خواهد داشت. یکی از مهمترین مزایای جرثقیل سقفی وزن مرده کم آن می‌باشد.

از جرثقیل سقفی تک پل برای چه مقاصدی استفاده می‌شود؟

با توجه به ویژگی‌های خاص جرثقیل تک پل، سازنده جرثقیل سقفی تک پل باید برای طراحی و ساخت این محصول محدودیت‌هایی را در نظر بگیرد. به صورت استاندارد سالن‌هایی با دهانه کمتر از ۱۵ متر برای نصب جرثقیل سقفی تک پل مناسب هستند. البته باید به ظرفیت باربرداری نیز توجه کرد. این ماشین صنعتی برای ظرفیت‌هایی کمتر از ۵ تن بهترین گزینه است. در برخی موارد دیده می‌شود که فاصله میان سقف تا کنسول را بسیار کوتاه تعیین می‌کنند. با این کار فرایند نصب جرثقیل دشوار تر خواهد شد.

برای رسیدن به عرض مفید و بهینه‌ترین ارتفاع باید به نوع و مدل وینچ توجه کرد. اگر می‌خواهید عرض مفید خود را افزایش دهید، پای انتخاب وینچ وسط می‌آید. اگر در یک وینچ گیربکس، درام و الکتروموتور در یک ردیف قرار گرفته باشند کمترین عرض مفید را شاهد خواهید بود. سری کمپکت به شما بیشترین عرض مفید را هدیه خواهد داد.

انتخاب عرض و ارتفاع مفید برای جرثقیل سقفی دو پل

سالن‌های صنعتی با دهانه بیشتر از ۱۵ متر برای نصب جرثقیل سقفی دوپل مناسب هستند. از نظر ظرفیت باربرداری نیز باید گفت این جرثقیل‌ها برای ظرفیت بالای ۱۰ تن عملکرد با کیفیتی دارند. خوشبختانه در این مدل از جرثقیل‌های سقفی به راحتی می‌توان به بیشترین ارتفاع مفید دست پیدا کرد.

اخبار و تازه ها , , , , , , , ,
درباره admin